Lite om kundtjänst

Det fanns många viktiga fördelar med att jobba i kundtjänst, så som jag såg det. Eller ja, framförallt som jag ser det idag. Det är ju trots allt när man rört sig vidare från ett arbete som de där sakerna blir tydligare för en. Eller hur?

Idag tänkte jag faktiskt göra något så ovanligt som att berätta om just detta. Jag kommer att tala uteslutande om min tid inom kundtjänst och vad jag såg som bäst med detta. Först ska vi tillåta oss att kolla lite på bakgrunden:

Jag fick arbetet i kundtjänsten för att min tränare i fotbollen också arbetade som konsultchef. Han försåg mig med mitt första arbete på företaget. Jag var administratör, hette det. Egentligen var jag bara någon slags medhjälpare till alla. Jag gjorde lite allt möjligt. När den provanställningen gick ut blev kundtjänsten intresserade. Jag gick upp i lön och rang och kände mig väldigt uppskattad.

Det blev inte sämre utav att jag fick bäst siffror i kundnöjdhet redan sedan första veckan på kundtjänsten heller. Det var faktiskt oerhört bra för mitt, under den perioden, ganska sargade självförtroende. Men det ska vi inte grotta ner oss i nu.

Hur som helst. Fördelarna med kundtjänst var det ju. Dessa aspekter som jag läser upp nu kommer ni att märka fokuseras både kring det faktiska jobbet och min enskilda situation. Ni kommer förstå vad jag menar.

Ok, fördel 1 med kundtjänst. Det måste ändå sägas vara personerna som jag arbetade med. Maken till kanongäng har jag nog aldrig träffat på. Detta var den stora anledningen till att jag stannade på nämnda kundtjänst så länge. Det som egentligen skulle ha varit en kort period blev istället en väldigt lång sådan. Vad fan ska man göra när man hamnat i ett gäng där man känt sig accepterad omgående? Jo, man stannar förstås.

Förutom teamet så vill jag också slå ett slag för arbetstypen. Det är roligt att få prata med folk och det får man verkligen i kundtjänst. Faktum är att jag tog så många som 100 samtal varje dag. Kan ni tänka er? 100 samtal i med massor av kunder som vill olika saker. Är det någon som arbetat med kundtjänst och som tagit emot fler samtal per dag? Träd i så fall fram!

Nu till den enskilda livssituationen då jag arbetade med kundtjänst. Detta var alltså en period under vilken jag bodde i Hornstull och arbetade vid Zinken. Ett helt otroligt bra upplägg. Om jag hade arbetat i kundtjänst närmare hemmet hade det varit för nära, tycker jag. Det är skönt att få lämna området där man bor för att gå till arbetet. Samtidigt är det väldigt skönt att vara nära. Tycker ni inte det?

Tankar och funderingar om detta? Dela med er så svarar jag!