VAD GER SEO-OPTIMERING?

Bra skäl att ta itu med ämnet sökmotoroptimering

Du har antagligen redan gissat det: SEO kör inte bara bredvid. Detta väcker naturligtvis frågan om ansträngningen verkligen är värt det. Tja, se själv – här är fem bra skäl för SEO:

Organisk sökning är den starkaste och mest lukrativa marknadsföringskanalen online.

Organiska sök (framför allt Google) har blivit betydligt bättre under de senaste åren på att leverera resultat som matchar sökinnebörden. Enligt en studie står organisk sökning för 54 % av all webbtrafik. Detta gör organisk sökning till den viktigaste källan för besökare och den starkaste marknadsföringskanalen online.

Så vad ska företag tänka på?

• Innehållsmarknadsföring: Målgruppsinriktat innehåll ökar antalet besökare och omvandlar utsikter till kunder.
• Databaserade innehållsstrategier: För att förbli konkurrenskraftiga måste företagen investera i sökmotoroptimerat innehåll. Detta betyder innehåll som är sökbart, optimerat för avsikten, mätbart och lukrativt.
• Dataanalys: För att optimera framgångsrikt för sökmotorer krävs en stor mängd relevanta och aktuella data. Endast på detta sätt kan företag verkligen förstå sin målgrupp och deras smak och leverera de perfekta produkterna och tjänsterna.

Optimering för sökmotorer är fortfarande i början i Sverige.

Det är mycket möjligt att din tävling diskuterar någonstans i bakrummet om du ska prova själv. Om du går med nu kommer du vara ett steg före – om inte, kanske du släpar efter. Och nej, detta gäller inte bara små företag utan namn utan också om du redan har etablerat ditt varumärke! ”Vi är kända ändå” är inte ett argument som du bör lita på.

Resultaten på första sidan har mycket hög tillit.

I enlighet med mottot ”Det kommer att finnas en anledning till att detta listas”, tenderar vi alla att lita på topprankarna snabbast. Och i slutändan är det kundtillit du vill vinna – bara nöjda kunder kommer tillbaka eller rekommenderar dig till andra!

Du kan hämta din målgrupp i olika faser med SEO-innehåll.

Ingen fattar ett köpbeslut utan att först informeras. Så istället för att bara koncentrera dig på ”Sälj sälj sälj!”, Kan du använda Google Optimization för att få dig uppmärksam på ett tidigt stadium av beslutsprocessen. På så sätt kan du nå en betydligt större publik.

Jämför man SEO med till exempel marketing automation så är SEO något som kommer få ditt företag att få en stabil exponering och en jämn sådan. Marketing automation å andra sidan är något som kommer vara mycket mer ojämn men mycket bra vid till exempel kampanjer och liknande. Kombinerar man dessa så kan man titta på mycket fina resultat många gånger.